Laungan Jahanam PAN Bergema Di Muktamar PAS

Memang ia kelihatan kasar apabila PAS melaungkan Jahanam PAN, yang merujuk kepada Parti Amanah Negara (PAN) ketika muktamar PAS sedang diadakan tetapi ia sebenarnya menunjukkan bahawa PAS sudah benci sangat dengan parti serpihannya itu.

Tanpa dapat disembunyikan lagi kemarahan tersebut, Ketua Dewan Ulama PAS Kedah, Mohd Rejab Md Akhir telah menjerit "Jahanam PAN", sebaik sahaja beliau habis membacakan ikrar selepas membacakan ucapan alu-aluan pada Muktamar Dewan Ulama PAS di Alor Setar.

Selama ini pun PAS memang menganggap PAN, yang diterajui oleh Muhamad Sabu sebagai pengkhianat yang bersekongkol dengan DAP.

Melewati semula kewujudan bibit-bibit kebencian berkenaan, PAN ditubuhkan oleh bekas pemimpin PAS yang kalah pada pemilihan parti itu pada 2015.

Apa yang membuatkan PAS marah ialah Muhamad Sabu atau Mat Sabu dengan bangganya menyatakan bahawa PAS tidak lagi relevan dalam landskap politik negara dan kononnya PAN ditubuhkan untuk membuat pembaharuan. PAN kemudiannya menjalin kerjasama dengan DAP dan bergabung di bawah Pakatan Harapan.

Dan pada Muktamar Tahunan Pas pada 2015 itu juga menyaksikan Dewan Ulama sebulat suara meluluskan usul memutuskan hubungan dengan DAP tanpa bahas selepas Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mula menyerang parti Islam itu.

Malah asakan keras oleh Guan Eng itu terhadap presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah membangkitkan semangat perwakilan ketika itu untuk bersatu. Mereka tidak kisah kehilangan Putrajaya asalkan tidak menggadai maruah apabila dihina DAP.

Kini pada 2017, PAS sekali lagi mencetuskan gelombang sama dengan mengambil tindakan tegas iaitu untuk menamatkan hubungan politik dengan PKR.

Tindakan itu diambil selepas Abdul Hadi memutuskan bahawa PAS tidak akan bekerjasama dengan mana-mana parti yang mempunyai hubungan politik bersama DAP dan PAN.

Jelas sekali di sini, PAS memang bencikan PAN dan rakan sekongkolnya DAP. Ketegasan yang diambil oleh PAS itu sebenarnya memberikan kesan yang besar kepada PKR. Selama ini PAS yang banyak membantu kemenangan calon PKR di kerusi yang mereka tandingi.

Tanpa jentera PAS, boleh dibayangkan bagaimana PKR selepas ini. Ternyata PAS punya pendirian dan mahu berjuang sendirian tanpa bantuan Pakatan Harapan. Mungkin selepas ini laungan jahanam bukan lagi untuk PAN, mungkin akan ditujukan pula kepada DAP.

Tulisan:
Beruang Biru
BB403, Jumaat
28 April 2017

Comments